Skip to main content
Home
Ervaringen
Werkvormen
Theorie
Resultaten
Online sessies
MEGA-ZIN
Over Proeftuintjes
Inleiding Anja Baars
Projectleiders
Deelnemers
Positief Passend Onderwijs
Contact opnemen
Home
Ervaringen
Werkvormen
Theorie
Resultaten
Online sessies
MEGA-ZIN
Over Proeftuintjes
Inleiding Anja Baars
Projectleiders
Deelnemers
Ervaringen
Ervaringen
Positieve Psychologie in groep 1 en 2
Juul van der Ziel
Werkend in de onderbouw was het even zoeken hoe ik de aspecten van positieve psychologie ging toepassen bij jonge kinderen. Sommige dingen deden we op mijn school al vanuit de Kanjertraining. Ik besloot eerst, meer dan voorheen, aandacht te geven aan het herkennen en benoemen van emoties.
Lees verder
De kracht van positieve taal en een goede balans
Clarissa van Kruistum
Ik heb veel geleerd tijdens de proeftuintjes en vond het ook altijd fijn om met mijn collega’s in de proeftuin samen te werken. Het is goed om met elkaar te delen en ze zijn ook bij mij op school op bezoek geweest. Dat vonden veel van hen best een heftige ervaring omdat er veel zieke kinderen zijn en kinderen met behoorlijk veel beperkingen. Bij passend onderwijs kom je juist deze kinderen niet echt veel tegen in de gewone scholen. Door zo bij elkaar naar binnen te kijken, vergroot je elkaars wereld en ideeën. Je doet inspiratie op en zorgt voor meer verbinding binnen het onderwijs in Apeldoorn.
Lees verder
Spelend leren in een FLOW ervaring
Gertrude van Walstijn
Zelf ontwikkel ik al langer materialen om mijn lessen leuker en effectiever te maken. Je kan van heel veel lessen spelletjes maken of het aanbieden in een speelse vorm. Dat gaat het leren eigenlijk vanzelf. Ook bij de oudere kinderen. Je merkt dan echt dat ze in een soort FLOW ervaring terecht komen. Dat is een belangrijk begrip binnen de positieve psychologie. Tijdens een FLOW ervaring ga je helemaal op in waar je mee bezig bent en vergeet je plaats en tijd (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000).
Lees verder
Je bent zo kansrijk als je zelf denkt
Hilda de Leeuw
Juni 2017: er wordt een oproep gedaan in de vergadering om deel te nemen aan een ‘Proeftuintje’. Ik haak af omdat mijn brein ‘iets met tuinieren’ registreert. Ik heb geen groene vingers en luister niet verder. Wat een geluk dat mijn directeur wél iets in mij ziet met betrekking tot deze Proeftuin.
Lees verder