Skip to main content
Home
Ervaringen
Werkvormen
Theorie
Resultaten
Online sessies
MEGA-ZIN
Over Proeftuintjes
Inleiding Anja Baars
Projectleiders
Deelnemers
Positief Passend Onderwijs
Contact opnemen
Home
Ervaringen
Werkvormen
Theorie
Resultaten
Online sessies
MEGA-ZIN
Over Proeftuintjes
Inleiding Anja Baars
Projectleiders
Deelnemers
Ervaringen
Ervaringen
Positieve Psychologie in groep 1 en 2
Juul van der Ziel
Werkend in de onderbouw was het even zoeken hoe ik de aspecten van positieve psychologie ging toepassen bij jonge kinderen. Sommige dingen deden we op mijn school al vanuit de Kanjertraining. Ik besloot eerst, meer dan voorheen, aandacht te geven aan het herkennen en benoemen van emoties.
Lees verder
De kracht van positieve taal en een goede balans
Clarissa van Kruistum
Ik heb veel geleerd tijdens de proeftuintjes en vond het ook altijd fijn om met mijn collega’s in de proeftuin samen te werken. Het is goed om met elkaar te delen en ze zijn ook bij mij op school op bezoek geweest. Dat vonden veel van hen best een heftige ervaring omdat er veel zieke kinderen zijn en kinderen met behoorlijk veel beperkingen. Bij passend onderwijs kom je juist deze kinderen niet echt veel tegen in de gewone scholen. Door zo bij elkaar naar binnen te kijken, vergroot je elkaars wereld en ideeën. Je doet inspiratie op en zorgt voor meer verbinding binnen het onderwijs in Apeldoorn.
Lees verder
Spelend leren in een FLOW ervaring
Gertrude van Walstijn
Zelf ontwikkel ik al langer materialen om mijn lessen leuker en effectiever te maken. Je kan van heel veel lessen spelletjes maken of het aanbieden in een speelse vorm. Dat gaat het leren eigenlijk vanzelf. Ook bij de oudere kinderen. Je merkt dan echt dat ze in een soort FLOW ervaring terecht komen. Dat is een belangrijk begrip binnen de positieve psychologie. Tijdens een FLOW ervaring ga je helemaal op in waar je mee bezig bent en vergeet je plaats en tijd (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000).
Lees verder
Je bent zo kansrijk als je zelf denkt
Hilda de Leeuw
Juni 2017: er wordt een oproep gedaan in de vergadering om deel te nemen aan een ‘Proeftuintje’. Ik haak af omdat mijn brein ‘iets met tuinieren’ registreert. Ik heb geen groene vingers en luister niet verder. Wat een geluk dat mijn directeur wél iets in mij ziet met betrekking tot deze Proeftuin.
Lees verder
Denken in oplossingen en de kracht van taal
Rozanne Ebbinge
Wat ik heb geleerd en nu nog dagelijks toepas zijn onderdelen uit de workshop over Growth en Fixed Mindset van Platform Mindset en uit de workshop oplossingsgerichte gesprekken van Katrien Schober.
Lees verder
Het Pippi Langkous effect en de rol van de leerkracht
Angelique Duthler
Drie jaar geleden werd mijn aandacht getrokken door een advertentie van het SWV. Een vacature om vorm te gaan geven aan positief passend onderwijs met hart en ziel.
Lees verder
Positieve zaadjes planten en genieten van ALLE bloemen
Daniëlle Rorije
Persoonlijk heb ik veel geleerd tijdens dit hele proces. In het begin wist ik nog niet goed hoe ik het geleerde in de Proeftuintjes in de praktijk toe moest passen. Gelukkig heb ik ervaren veel heeft opgeleverd: niet alleen mij maar zeker ook voor de collega’s op school.
Lees verder
Alles wat aandacht krijgt groeit
Ilona Lutgendorff
Positief Passend onderwijs; met hart en ziel!, dit was de quote waar ik van op ‘aan’ ging. Mijn innerlijke vlammetje laaide op toen deze oproep voor de proeftuintjes voorbij kwam.
Lees verder
De positieve kracht van dansen en muziek
Lieke Rense
Bij de start van de proeftuintjes hebben we allemaal een energizer ingebracht die positieve energie geeft. Zo heb ik een Zumba les gedaan met de deelnemers. Dat was heel erg leuk om te doen. Het sloot mooi aan bij de ontdekkingen de we hebben gedaan toen we stilstonden bij talenten en kwaliteiten waar je blij van wordt en die je eigenlijk vaker zou willen inzetten. Toen ik zelf op school zat, was ik heel fanatiek bezig met dansen. Dat was een heel belangrijk deel van mijn leven. En eigenlijk doe ik dat te weinig nu. Dat zijn zo van die ontdekkingen die je opdoet als je mee mag tuinieren in de proeftuintjes. Het plezier dat bewegen geeft (en voor mij dan vooral dansen) kan een negatieve spiraal doorbreken en je stemming ook echt beïnvloeden. Ik ben veel meer met beweging en dans gaan doen. Zowel op school als voor mezelf thuis.
Lees verder
Van droom naar ‘Het Lab’: oplossingsgericht en evidence based werken
Mariëlle Mooij
Toen de proeftuintjes startten gaf ik les in de onderbouw en deed daarnaast verrijkingsactiviteiten met groepjes kinderen die wat meer uitdaging aankonden. Op dat moment zag ik nog geen link tussen het proeftuintje en die droom …
Lees verder
Kinderen kunnen zoveel meer dan je denkt!
Marije Jacobsen
De proeftuintje hebben mij zoveel gebracht. Het was een mooie reis met als een van de hoogtepunten onze reis naar Stockholm en het bezoek aan de voorschool Stella Nova daar. Ik vond het daar heel bijzonder en het past heel erg bij mij. Deze school voelt zo warm en huiselijk. Het lijkt meer op een tweede huiskamer. Je staat daar veel dichter bij de kinderen. Daar ben je eigenlijk meer een familielid dat mee zorgt en mee opvoedt.
Lees verder
Samen fouten maken
Sylvia Bleecke
Alle puzzelstukjes worden een geheel, namelijk: een puzzel Ik ben een praktisch mens. Ik doe veel dingen op mijn gevoel en vind het soms moeilijk om woorden te geven aan het waarom. De Proeftuintjes hebben mij kennis laten maken met allerlei onderwerpen uit de positieve psychologie. Hierdoor heb ik woorden gekregen om te vertellen wat ik altijd al op gevoel deed. Ik heb kennis gemaakt met talentgericht werken, ben kindertalentenfluisteraar en Blij met mij! trainer geworden. Ik heb meer handvaten gekregen die ik tijdens het lesgeven goed kan gebruiken.
Lees verder
Ik leef het graag...
Marieke van den Hof
In het begin moest ik er even aan wennen, maar nu kan ik eigenlijk niet anders meer dan denken in oplossingen, kijken naar wat er wel kan. Eigenlijk ben ik op een hele andere manier gaan kijken in mijn eigen leven, op school en bij collega’s. Ik pas vooral de oplossingsgerichte benadering veel toe en ik vind het fijn om het ook zelf ‘te leven’.
Lees verder
Ik ben een ‘RAKtivist’
Margriet Smit
Ik ben een ‘RAKtivist’: een Random Acts of Kindness activist. Als kindness ambassadeur verras ik collega’s soms met een klein cadeautje of aardigheidje. Bijvoorbeeld met een ijsbon vlak voor de zomervakantie of met een stukje handgemaakte zeep bij de start van een nieuw kalenderjaar. Een Mars-reepje met een leuke tekst werkt goed. Je snapt dat ik blij werd van de Proeftuintjes.
Lees verder