Doel: positief (klassen) klimaat creëren, talenten van elkaar leren kennen Voorbereiding: geen Benodigdheden: één wit A4 papier en een potlood per kind Tijd: +/- 20 minuten
Stap 1 ‘de vraag’
Geef iedere leerling een vel papier en potlood en vraag of ze hun naam groot in het midden van het papier te zetten.
Laat ze een vraag aanvullen zoals ik word blij van…, ik hou erg van…, je kan mij altijd vragen.., ik ben trots op….
Laat de kinderen de vraag aanvullen op het papier.
Stap 2 ‘het antwoord’
Geef de kinderen een paar minuten om in stilte de vraag te beantwoorden. Waarom vinden ze dat? Misschien kunnen ze een voorbeeld geven.
De kinderen mogen als ze klaar zijn hun briefje verfrommelen tot er een goede ‘sneeuwbal’ ontstaat.
Stap 3 ‘sneeuwballen gooien & vangen!’
Als iedereen klaar is telt de leerkracht tot drie en gooien alle leerlingen hun ‘sneeuwbal’ de klas in. Als alle kinderen een nieuwe sneeuwbal hebben, herhaal je deze stap nog één of twee keer. Tot dat niemand meer weet van wie de sneeuwbal is de ze hebben gevonden/gevangen.
Alle kinderen gaan terug naar hun plekje en vouwen daar hun sneeuwbal open en lezen in stilte wat er staat. Als ze het gelezen hebben mogen ze reageren met een compliment over het antwoord en/of over het kind en dat op het papier erbij schrijven en ondertekenen met hun naam.
Stap 4 ‘de reacties’
Bij de laatste stap vertellen/zeggen/ brengen de leerlingen het compliment aan degene van wie het blad/de sneeuwbal was. Zo leren de leerlingen complimenten geven en ontvangen.